Nejspíš stojím před Sophiinou volbou: buď jsem se s velkou slávou stala zakládajícím členem nové generace důchodců, nebo jsem nesnesitelně vzdělaná. Jedno je lepší než druhé; mohu se leda tak utěšovat tím, že na to, abych se stala obětí věkové diskriminace, alespoň nevypadám, a přílišné vzdělání člověka znevýhodňuje ne úplně vždycky, ale jenom většinou.
Co že mě přivedlo na tak temné myšlenky? Mé zážitky v metru. Stává se mi totiž v poslední době poměrně často, že koukám na reklamu a vůbec nepochopím, na co je. Bezmocně zírám na podivnou fotografii neznámého objektu, jehož rysy mi v mysli vyvolávají leda tak vzpomínku na Star Wars, a ještě bezmocněji posléze zjišťuji, že nápis vedle, od něhož jsem si slibovala vykoupení ze své nevědomosti, to ani trochu nevylepšil. Jediné, čemu na takových reklamách rozumím, pak zpravidla bývá nějaký obsahově skutečně velmi bohatý a konkrétní slogan typu „Ideální volba“.
Zrovna včera jsem na jednu takovou reklamu narazila. Skvěl se na ní veliký nápis o nepřekonatelném bestselleru nebo tak nějak, na obrázku bylo podivné zařízení, jaké jsem v životě neviděla, a text pod ním vypadal takhle nějak: K04-6UEI÷0M!J18?09>8;468*×92173N[06!!. Nevím, asi jsem technologicky zaostalá. Nebo že by se nám opravdu snažili prodat něco, o čem sice nevíme, co to je, ale je to zaručeně bestseller a ideální volba – a nikdo jiný to neprohlédl? Tak špatné to snad přeci jen není. Nejspíš bych tedy měla čestně přiznat barvu a zítra se cestou z fakulty stavit v galanterii pro vlnu a jehlice a začít se věnovat činnostem, které odpovídají mému mentálnímu věku.
Druhou možnost však ještě ponechávám ve hře: při všem tom štrikování budu bděle na stráži a jestli se ukáže, že tahle reklamní strategie opravdu vyvolávala nevědomost spojenou s tvrdě vypadajícími čísly a prázdnými reklamními hesly záměrně, vtrhnu na trh jako lev. Protože moje slogany „Co si počít? Zaručený bestseller!“ a „Problém? Ideální volba!“, to teprve bude trhák.
Snad raději žádné reklamy 😀
Až zase budeš stát před nějakou volbou a budeš si myslet, že Sophiinou, tak si nejdřív tu knihu přečti…nebo aspoň můj článek na blogu, budeš pak trochu chytřejší…:(
Není daleko doba, kdy budou reklamy naopak cílit především na seniory, to pak bude neschopnost pochopit reklamní sdělení výsadou mladých. Vydrž! 🙂
Není ono leckdy lepší, když zákazník neví, co přesně si kupuje?
Ale čísla alespoň mají působit záhadně; když potkáváš slogan 'drží jako mamut' s dotyčným chlupáčem v ledové pustině a až po letech dojdeš k poznání, že jde o reklamu na lepidlo (a ještě ne vlastním přičiněním), je to horší vizitka 😀
[4]: Má sílu, ne drží – to by neznělo tak hezky.
[1]: Ano, to by byl ideální scénář 😀
[2]: Sophiinu volbu jsem četla, velmi dobře vím, o co jde, a její použití v textu bylo zcela záměrné.
[3]: Výborně! Už aby to tady bylo 😀
[4]: No právě, to je lepší vždycky – proto je stále ve hře druhá možnost… Jo, o téhle reklamě jsem taky uvažovala, že ji v článku zmíním, protože tam jsem taktéž neměla šanci – ale ti už se polepšili, nedávno jsem ji viděla znovu a psalo se tam "Mamut Glue", tak jsem si řekla, že jim to asi už došlo 😀
Máme to ale výhodu v češtině, klidně můžeme napsat LEPIDLO GLUE – a hned to zní vznešeně. Kam se hrabe epizeuxis… 🙂 (Jinak v zájmu duševního zdraví doporučuju reklamy nevnímat. Jde to a je to fajn.)
[7]: Přesně – z nějakého záhadného důvodu nám funguje rovnice "je to anglicky, tak to musí být něco skvělého". Nevnímat se snažím, ale zatím na tomto poli bohužel nezaznamenávám příliš velké úspěchy. Třeba časem ale žádným reklamám nebudu rozumět a budu v klidu 😀
Jako markeťačka to vidím takhle: buď tu reklamu psal nablblý markeťák, který chtěl být hrozně originální a zapomněl přitom být srozumitelný, nebo jenom nejsi cílová skupina. Ať tak nebo tak, o tvém stáří to nic nevypovídá, s jehlicemi ještě počkej. 😀
[9]: No, vzhledem k tomu, že cílová skupina nejsem zcela určitě (já a technologie!), tak jsem mnohem klidnější! Každopádně nablblý markeťák to jistí 😀
prosím podívej se na můj blog
díky
Pff, reklamy jsou samy o sobě hrozně divný. Kam se poděly ty doby, kdy bylo na první pohled jasné, o co půjde? Ale na druhou stranu jsme na tom ještě dobře, některé japonské reklamy mají i 5 minut, je to vyloženě krátkej film a uhádnout, o co půjde, to je práce pro Sherlocka!
Takže si z toho nic nedělej, ani já nejsem cílová skupina takové reklamy. je prostě divná!
[12]: Jej, ještě že nejsem Japonka! Doufám, že zrovna tímhle se u nich inspirovat nebudeme 🙂 Ano, to, že je reklama divná, je pro mě asi nejuspokojivější závěr 😀